16 Φεβρουαρίου 2018

Στη χώρα του ανορθολογισμού…



Δεν έχουμε μάθει να ζούμε με κανόνες και το έλλειμμα αυτό μεταφράζεται σε έλλειμμα της δημοκρατίας. Η ενσωμάτωση των κανόνων στη ζωή μας προϋποθέτει την καλλιέργεια του ορθολογισμού. Ο ορθολογισμός ορίζει τα όρια της δημόσιας σκέψης, γνώσης και πράξης και διαταράσσεται όταν ο ιδιωτικός χώρος ξεχύνεται στο δημόσιο (Ν. Δήμου, 2016). Η έννοια του κοινού καλού απουσιάζει και αντί αυτού επικρατεί το ιδιωτικό ή το παραταξιακό καλό. Το αποτέλεσμα στις μέρες αντικατοπτρίζεται στο δημόσιο χρέος. Έχουμε χρέος γιατί δεν νιώθουμε ατομικό χρέος και ευθύνη προς στην κρατική μας οντότητα και την κοινωνία της.


Η ιστορία της χώρας μας είναι γεμάτη από πολέμους, εμφυλίους πολέμους και πτωχεύσεις (Γ. Δερτιλής, 2016). Η γνώση της θα είχε αφυπνίσει τους σύγχρονους να αποφύγουν ορισμένα από τα ολέθρια λάθη του παρόντος, αλλά και του μέλλοντος. Κατά το διακεκριμένο ιστορικό: η γνώση της ιστορίας οδηγεί στην αυτογνωσία και στην επίγνωση. Από εκεί στην πράξη, ο δρόμος της Δημοκρατίας είναι ανοιχτός. Από εμάς τους πολίτες εξαρτάται αν θα βγούμε επιτέλους από τη δίνη των σφαλμάτων, αν θα ανακόψουμε τις δυνάμεις που την κινούν.


Από το ξετύλιγμα της ιστορίας και την κριτική ματιά του καθ. Γ. Δερτιλή έχουμε την ευκαιρία να δούμε ένα ξέφωτο στο τέλος του 19ου αιώνα. Στο πηδάλιο των κρίσιμων διαπραγματεύσεων για τη διευθέτηση του δημοσίου χρέους το δίδυμο Ζαϊμη-Στρέιτ. Οι διαπραγματευτές σε χρονικό διάστημα 11-μηνών πέτυχαν όρους παρόμοιους με αυτούς που όλα ανεξαιρέτως τα σημερινά πολιτικά κόμματα χρειάστηκαν επτά χρόνια άκαρπων διαπραγματεύσεων για να τους δεχτούν.Και βέβαια δεν έλειψαν (2010-2016): οι καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις, η φυγή κεφαλαίων, η απομάκρυνση των επενδυτών και τα μικροπολιτικά διλήμματα. Το παράδειγμα του 1898 διδάσκει ότι: οι μεγάλες κρίσεις μόνο με μια υπεύθυνη και μελετημένη πολιτική ηγεσία μπορούν να αντιμετωπιστούν.

Κατά το μεγάλο διανοητή αυτά που πρέπει να κυριαρχήσουν στη χώρα μας είναι: υπευθυνότητα, ενότητα και συναίνεση.

Ο Στέλιος Ράμφος (2016) αναρωτιέται: τι απαγορεύει τη συμπληρωματική σχέση κυβέρνησης και αντιπολίτευσης, τι κάνει αδιανόητη τη συναλλαγή, τι νομιμοποιεί τα ατέλειωτα και συχνά παράλογα αντιπολιτευτικά «όχι» σε κάθε κυβερνητική πρόταση; Κατά το Ν. Δήμου το κυρίαρχο είναι η έλλειψη ορθολογισμού που είναι μάλιστα πολύ χειρότερο έλλειμμα από αυτό του προϋπολογισμού και μάλιστα το δεύτερο οφείλεται στο πρώτο.

Κατά τον Γ. Δερτιλή οι πολιτικοί μας αγνόησαν τα διδάγματα από την ιστορία μας γιατί: α) οι περισσότεροι διαβάζουν ελάχιστα, β) πολλοί από αυτούς δεν καταλαβαίνουν τα λίγα που τυχαίνουν να διαβάσουν, γ) όσα τυχόν καταλαβαίνουν, βαριούνται να τα εφαρμόσουν και δ) θεωρούν ότι οι υπήκοοί τους είναι τόσο ανίδεοι και βλάκες, ώστε να πιστεύουν αιωνίως τις δημαγωγίες τους.

Το συμπέρασμα από τα παραπάνω είναι ότι: για να δρομολογηθεί η άνοιξη στην πατρίδα μας χρειαζόμαστε πολιτικούς που να ανταποκρίνονται στο πολιτικό, ηθικό και διανοητικό καθήκον τους, διανοουμένους που να μεταδίδουν στους πολίτες τις απαραίτητες γνώσεις για να κρίνουν και πολίτες με κριτική σκέψη και παιδεία.


Καθ. Χρήστος Β. Μασσαλάς-π. Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων






29 Δεκεμβρίου 2015

Συμμετοχή του ΓΕΛ Μοιρών στο Erasmus plus KA1 για δεύτερη χρονιά

Το ΓΕΛ Μοιρών επιλέχτηκε για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά από το ΙΚΥ στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus K1 σκοπό την επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού του για το σχολικό έτος 2015-2016. Ειδικότερα η αίτηση συμμετοχής συγκέντρωσε υψηλή βαθμολογία 93,4/100 ανάμεσα στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα κατέλαβε την 35η θέση σε 95 υποβληθέντα σχέδια όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης (νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια/λύκεια). 

Τίτλος Σχεδίου: Επιμόρφωση  εκπαιδευτικών σε καινοτόμες διδακτικές μεθοδολογίες και στις ΤΠΕ
Υλοποίηση προγράμματος: σχολικό έτος 2015-2016
Το πρόγραμμα υλοποιείται κατά το σχολικό έτος 2015-16 με υπεύθυνη εκπαιδευτικό τη Βέρα Δακανάλη(ΠΕ02).
Το παρόν σχέδιο επιμόρφωσης στοχεύει στη συμμετοχή ομάδας οκτώ εκπαιδευτικών σε σεμινάρια πάνω στον ψηφιακό εγγραμματισμό και τη βελτίωση των εκπαιδευτικών μεθόδων. Ειδικότερα, πρόκειται για τέσσερις ατομικές κινητικότητες εκπαιδευτικών  στο σεμινάριο "Ιmproving Teaching and Communication Skills in the Classroom" ("Βελτιώνοντας τις Διδακτικές και Επικοινωνιακές Δεξιότητες στην τάξη") στη Μαδρίτη της Ισπανίας και και τέσσερις ατομικές κινητικότητες στο σεμινάριο "DigitalClasroom: Using ICT in Education" ("Ψηφιακή τάξη : Xρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση)στο Λονδίνο της Μεγάλης Βρετανίας.
erasmusΜε γνώμονα την ανάγκη για επιμόρφωση στις ΤΠΕ, αλλά και τη βελτίωση των μεθόδων διδασκαλίας και προσέγγισης των μαθητών στα πλαίσια της διαχείρισης μιας εξαιρετικά δύσκολης περιόδου για όλους και κυρίως τους μαθητές οραματιζόμαστε ένα καλύτερο σχολείο πιο κοντά στο μαθητή, στο γονιό, στην κοινωνία.
To σχολείο μας το ΓΕΛ Μοιρών θέλει να πραγματοποιήσει το εν λόγω σχέδιο για δυο λόγους. Αφενός, οι νέες συνθήκες που διαμορφώνονται στο χώρο της τεχνολογίας και της επιστήμης καθιστούν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή ως μαζικό μέσο διδασκαλίας και ως δυναμικού εργαλείου γνωστικής ανάπτυξης των μαθητών. Επομένως, η ανάγκη για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων είναι διαρκής. Αφετέρου θεωρούμε απαραίτητο να προσεγγίσουμε νέες εκπαιδευτικές μεθόδους για να μπορέσουμε να κάνουμε τη διδασκαλία μας πιο ενδιαφέρουσα και ελκυστική.
Αναμενόμενα αποτελέσματα:
- διαφορετικοί δρόμοι και τρόποι για την ανακάλυψη της γνώσης-κατανοώντας τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορούν να μαθαίνουν οι μαθητές
- ενδυνάμωση εκπαιδευτικών
-απόκτηση Πληροφορικού Γραμματισμού  και ψηφιακής κουλτούρας
- αναζήτηση νέων γνώσεων και μεθόδων διδασκαλίας
- υποστήριξη των εκπαιδευτικών για καλύτερη αξιοποίηση του εκπαιδευτικού, εποπτικού και εργαστηριακού εξοπλισμού που έχουν στη διάθεσή τους.
-η επαγγελματική επιμόρφωση και η  επαγγελματική εξέλιξη των εκπαιδευτικών θεωρείται ως η βασική κινητήρια δύναμη για την επιτυχή χρήση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση
- ενίσχυση ευέλικτων ευκαιριών μάθησης - πλούσια μαθησιακά περιβάλλοντα της πληροφορίας και της επικοινωνίας.
•χρησιμοποίηση και να αξιοποίηση της "ψηφιακής τάξης"
iky• ενσωμάτωση των νέων δεξιοτήτων του εκπαιδευτικού προσωπικού κατά τη διδασκαλία στην τάξη και τις διαπροσωπικές σχέσεις εντός και εκτός μονάδας, προς όφελος των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
• βελτίωση της μαθησιακής δυναμικής και δυνατότητα εφαρμογής στην πράξη των νεοαποκτηθεισών γνώσεων
• έμφαση στη βιωματική μάθηση και το παιδαγωγικό παιχνίδι
Οι δραστηριότητες διάδοσης και διάχυσης των αποτελεσμάτων του σχεδίου θα περιλαμβάνουν την ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα της περιοχής μας αλλά και τους εκπαιδευτικούς  ολόκληρης της Ευρώπης:
• ενημέρωση μέσω της ιστοσελίδας του σχολείου μας για την επιμόρφωση, τις δράσεις και τις στρατηγικές μας
• πραγματοποίηση ενδοεπιμόρφωσης στα πλαίσια του συλλόγου διδασκόντων της σχολικής μονάδας.
• διάχυση της γνώσης μέσω των κοινωνικών δικτύων σε ομάδες εκπαιδευτικών π.χ facebook, twitter, LinkedIn
• αξιοποίηση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας eTwinning
• πιθανή πραγματοποίηση έργου eTwinning με σκοπό την επικοινωνία με άλλα ευρωπαϊκά σχολεία και τη συνεργασία για την υλοποίηση από κοινού έργων, έτσι ώστε να εφαρμοστούν έμπρακτα όσα ψηφιακά εργαλεία έμαθαν οι επιμορφούμενοι
• καλλιέργεια κουλτούρας συνεργασιών με το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον και τις ενδιαφερόμενες ομάδες (π.χ. τοπική αγορά, άλλα σχολεία κλπ).
• συμμετοχή των εκπαιδευτικών μας eTwinning σεμινάρια
• Αναρτήσεις των δράσεών  σε Blogs και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
• Ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας με άρθρα στον τοπικό έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο
• Ανάπτυξη πρωτοβουλιών για δημιουργική συνεργασία με το Σύλλογο Γονέων.

1 Ιουλίου 2015

Ευχαριστήριο από το ΓΕΛ Μοιρών

Ο Σύλλογος διδασκόντων του ΓΕΛ Μοιρών συγχαίρει  θερμά τους μαθητές και τις μαθήτριες του για τις υψηλές βαθμολογίες που πέτυχαν στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα που τους δίνουν τη  δυνατότητα να εισαχθούν στις σχολές της αρεσκείας τους.

Επίσης τους ευχαριστούμε πολύ για το ποσό που διέθεσαν από το ταμείο τους για την αγορά υλικού στην αίθουσα πληροφορικής!

7 Φεβρουαρίου 2015

Εκπαιδευτικά παιχνίδια στο ΓΕΛ Μοιρών

Στα πλαίσια της σχολικής γιορτής των τριών Ιεραρχών στο ΓΕΛ Μοιρών μετά τον εκκλησιασμό των μαθητών και των εκπαιδευτικών ακολούθησε ένα δίωρο εκπαιδευτικό παιχνίδι γνώσεων. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί του σχολείου με πρωτεργάτη τον Θεολόγο κ. Στέφανο Παναγιωτόπουλο συγκέντρωσαν ένα πλήθος ερωτήσεων διαβαθμισμένης δυσκολίας για τα μαθήματα όλων των τάξεων του γενικού Λυκείου. Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό παιχνίδι οργανώθηκε, σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε σύμφωνα με τις γενικές εκπαιδευτικές μεθόδους που παρακολούθησε ομάδα εκπαιδευτικών του ΓΕΛ Μοιρών σε σεμινάριο για τη μαθητική διαρροή «Building emotional relationships to prevent early school leaving». Το σεμινάριο έλαβε χώρα στη Ρώμη τον παρελθόντα Δεκέμβριο. 

Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια πρέπει να έχουν σύμφωνα με τις αρχές του σεμιναρίου:
  • Συγκεκριμένο στόχο
  • Σενάριο
  • Προκαθορισμένους και σαφείς στόχους 
  • Συγκεκριμένες δραστηριότητες
  • Σαφείς κανόνες αποδεκτούς από τους συμμετέχοντες 
  • Προτεινόμενη διάρκεια 2-4 ώρες

 Προσφορά εκπαιδευτικών παιχνιδιών: 
  • Διαφορετικός τρόπος μάθησης 
  • Εργαλείο μάθησης
  • Μέσο κοινωνικοποίησης
  • Μέσο επικοινωνίας μεταξύ μαθητών και μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών  Απόκτηση δεξιοτήτων 
  •  Ανάπτυξη δημιουργικότητας
  • Καλλιέργεια φαντασίας 
  • Συμμετοχή, χαρά, ικανοποίηση
 Μια από τις πλέον ενδεδειγμένες εκπαιδευτικές πρακτικές για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης είναι το εκπαιδευτικό παιχνίδι. Στηρίζεται στην αρχή «"if I read I forget, if I write I remember, if I do I learn» (αν διαβάσω ξεχνώ, αν γράψω θυμάμαι, αν κάνω κάτι το μαθαίνω). Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια μπορούν να συμβάλουν στη βελτίωση των σχέσεων ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και να δημιουργήσουν τα θεμέλια για ειλικρινείς και καλές συναισθηματικές σχέσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμετοχή των μαθητών ήταν μεγάλη και δημιουργήθηκαν ομάδες από όλα τα τμήματα του Λυκείου. Εκτός από τη συμμετοχή στο παιχνίδι, πολλοί μαθητές είχαν την ευκαιρία να βοηθήσουν με τις πολύτιμες γνώσεις τους στην οργάνωσή του και κυρίως στο τεχνικό κομμάτι. Ο σύλλογος των καθηγητών ευχαριστεί θερμά τον κ. Γιώργο Πολομαρκάκη για την πολύτιμη τεχνική υποστήριξή του και τη δωρεά του ηλεκτρικού συστήματος buzzers, που ήταν απαραίτητο για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού παιχνιδιού.