3 Ιουλίου 2013

Πόλος έλξης τα ΑΕΙ της Κύπρου για τους Ελληνες

Τα πανεπιστήμια της Κύπρου προτιμούν όλο και περισσότεροι Έλληνες, ενώ δεν είναι λίγοι οι απόφοιτοι οι οποίοι προσδοκούν σε πρόσληψη στη δημόσια εκπαίδευση, έχοντας «μπει» στις σχετικές επετηρίδες. Υπολογίζεται ότι οι Έλληνες που σπουδάζουν στα δημόσια και ιδιωτικά ΑΕΙ της Κύπρου ξεπερνούν τις 3.000 και συνήθως επιλέγουν σπουδές σε νομικές, παιδαγωγικές, πολυτεχνικές και σχολές ψυχολογίας.

Όπως τονίζουν εκπρόσωποι του υπουργείου Παιδείας της Κύπρου, υπάρχει μία αυξητική τάση Ελλήνων που πηγαίνουν στην Κύπρο για σπουδές έχοντας ως βασικό κριτήριο της επιλογής τους την ποιότητα στην εκπαίδευση, τους πανεπιστημιακούς με διεθνή αναγνώριση, τα σύγχρονα προγράμματα σπουδών που συμβαδίζουν με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, αλλά και τις σύγχρονες εγκαταστάσεις των πανεπιστημίων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στην Κύπρο το 7% του ΑΕΠ διατίθεται στην εκπαίδευση, ενώ ο μέσος όρος στην Ευρώπη κυμαίνεται στο 5%.
Στην Κύπρο λειτουργούν σήμερα τρία δημόσια πανεπιστήμια (Πανεπιστήμιο Κύπρου, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο) και τέσσερα ιδιωτικά (Frederick, Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας και Πανεπιστήμιο Νεάπολης), τα οποία προσφέρουν προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών και διδακτορικά (στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα). Τα κριτήρια επιλογής στα δημόσια πανεπιστήμια -όπου δίδακτρα καταβάλλονται μόνο σε μεταπτυχιακά (5.000 ευρώ για όλο τον κύκλο σπουδών) και διδακτορικά- είναι ο γενικός βαθμός των Πανελλαδικών Εξετάσεων, που υποβάλλεται απευθείας στα πανεπιστήμια τον Ιούλιο. Δεκτοί γίνονται οι Έλληνες υποψήφιοι ως υπεράριθμοι σε ποσοστό 10% επί του συνόλου των Κυπρίων εισακτέων. Χορηγούνται 11 υποτροφίες κάθε χρόνο (ύψους 3.840 ευρώ η καθεμία), κουπόνια σίτισης και οικονομική βοήθεια με κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια.
  • Για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια το κριτήριο αποδοχής είναι το απολυτήριο Λυκείου με βαθμολογική προτεραιότητα, ενώ οι εγγραφές γίνονται Σεπτέμβριο και Ιανουάριο. Τα δίδακτρα στα προπτυχιακά κυμαίνονται περίπου στα 6.000 ευρώ ανά έτος και στα 8.000-12.000 ευρώ τα μεταπτυχιακά. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους των ιδιωτικών πανεπιστημίων, για τους Έλληνες φοιτητές προσφέρονται μειωμένες τιμές (κατά 2.500 ευρώ το έτος) σε σύγκριση με τους υπόλοιπους, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική συγκυρία στη χώρα μας.
Τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά ακαδημαϊκά ιδρύματα λειτουργούν και καλοκαιρινά τετράμηνα, κατά τα οποία οι ενδιαφερόμενοι φοιτητές μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της επιλογής τους και τη θερινή περίοδο. Επίσης διαθέτουν εστίες και υπηρεσίες ακαδημαϊκών ανταλλαγών ή διασύνδεσης με την αγορά εργασίας.
  • Οι τίτλοι σπουδών σε δημόσια και ιδιωτικά είναι αναγνωρισμένοι από την Κυπριακή Δημοκρατία, από όλα τα κράτη της ΕΕ και από άλλα, ενώ έχουν κριθεί από τον ΔΟΑΤΑΠ ως ομοταγή προς τα ελληνικά ανώτατα ακαδημαϊκά ιδρύματα (για τα ιδιωτικά το Frederick, Ευρωπαϊκό και Λευκωσίας). Το κόστος ζωής στην Κύπρο είναι αντίστοιχο με αυτό στην Ελλάδα.
Τι απαιτείται για την αίτηση εισδοχής
Οι Έλληνες που θέλουν να φοιτήσουν στο Πανεπιστήμιο Κύπρου ή στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρο θα πρέπει να συμπληρώσουν και να αποστείλουν την αίτηση εισδοχής μαζί με τον βαθμό πρόσβασής τους με συστημένο ταχυδρομείο σε ημερομηνίες που θα ανακοινώσουν τα ιδρύματα (συνήθως στις αρχές Ιουλίου) στη διεύθυνση: «Αίτηση Ελλαδιτών Υποψηφίων για εισδοχή 2011» Πανεπιστήμιο Κύπρου, Υπηρεσία Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας, Λεωφόρος Πανεπιστημίου 1, Πανεπιστημιούπολη, 1678, Τ.Θ. 20537 Λευκωσία, Κύπρος. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να εξασφαλίσουν την αίτηση εισδοχής καθώς και πληροφορίες σχετικά με τη στέγαση, τη σίτιση και τις παρεχόμενες από την Κυπριακή Δημοκρατία υποτροφίες και επιδόματα από την ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Κύπρου: www.ucy.ac.cy/fmweb ή από την ιστοσελίδα της Υπηρεσίας Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου: www.cut.ac.cy/studies . Μπορούν, επίσης, να τις εξασφαλίσουν από το Σπίτι της Κύπρου της Πρεσβείας της Κύπρου στην Αθήνα, Ηρακλείτου 10, Τ.Κ. 106 73 Κολωνάκι, τηλ.: 210 3641217/-218 και το Γενικό Προξενείο Κύπρου στη Θεσσαλονίκη - Λεωφ. Νίκης 37, Τ.Κ. 54622, τηλ.: 231 0260611/-625.
  • Τα αποτελέσματα ανακοινώνονται στις ιστοσελίδες των δύο πανεπιστημίων γύρω στις αρχές Αυγούστου και κοινοποιούνται επίσης τόσο στο Σπίτι της Κύπρου στην Αθήνα όσο και στο Προξενείο της Κύπρου στη Θεσσαλονίκη.
Τι πρέπει να ξέρετε
Τα μεταπτυχιακά, οι υποτροφίες και τα επιδόματα
Μεταπτυχιακές σπουδές: Σκοπός της υπηρεσίας αυτής είναι η έγκυρη και σωστή ενημέρωση των φοιτητών και αποφοίτων του ΠΚ, όσον αφορά μεταπτυχιακές σπουδές και υποτροφίες, καθώς και η καθοδήγησή τους στον τρόπο συλλογής πληροφοριών που αφορούν τη συνέχιση των σπουδών τους. Ειδικότερα, παρέχονται πληροφορίες για μεταπτυχιακά στο εξωτερικό, υποτροφίες και κληροδοτήματα, καθώς και συγκεκριμένοι τρόποι πλοήγησης στο Διαδίκτυο, ιστοσελίδες, τηλέφωνα επικοινωνίας για πανεπιστημιακά ιδρύματα, εγχειρίδια με χρήσιμες αναφορές, με σκοπό τον ορθό προσανατολισμό του φοιτητή-αποφοίτου. Ενημέρωση γίνεται, επίσης, και για τις διαδικασίες εξετάσεων των πτυχίων που απαιτούνται για την εισαγωγή στα διάφορα πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού (ξένες γλώσσες, χειρισμός ηλεκτρονικών υπολογιστών), καθώς και για τις απαιτούμενες προϋποθέσεις εισαγωγής σε διάφορα πανεπιστημιακά ιδρύματα για μεταπτυχιακές σπουδές.
Υποτροφίες: Κάθε χρόνο η κυπριακή κυβέρνηση παραχωρεί σε Ελλαδίτες φοιτητές έξι υποτροφίες για το Πανεπιστήμιο Κύπρου και πέντε υποτροφίες για το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, ύψους την περσινή χρονιά περίπου 3.670 ευρώ η καθεμιά, ?ε βάση τη βαθμολογία που επιτυγχάνουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Απαραίτητη προϋπόθεση για ανανέωση της υποτροφίας για το επόμενο εξάμηνο είναι η εξασφάλιση Σταθμικού Μέσου Όρου τουλάχιστον 6,50 (Λίαν Καλώς).
Σίτιση φοιτητών: Κάθε εξάμηνο η κυπριακή κυβέρνηση προσφέρει κουπόνια σίτισης σε όλους τους Έλληνες υπηκόους ή Έλληνες της Διασποράς ανεξάρτητα από τον τρόπο εισαγωγής τους στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και το ΤΕΠΑΚ, νοουμένου ότι οι οικογένειές τους διαμένουν στο εξωτερικό και δεν τους έχει παραχωρηθεί υποτροφία από την κυπριακή κυβέρνηση. Οι Ελλαδίτες φοιτητές, οι οποίοι πληρούν τις προϋποθέσεις που ορίζονται από τον νόμο, δικαιούνται δωρεάν σίτιση για όσο διάστημα διαρκούν οι σπουδές τους. Τα ημερήσια κουπόνια σίτισης, αξίας 7,00 ευρώ το ένα, μπορούν να χρησιμοποιηθούν για δωρεάν διατροφή στα εστιατόρια των πανεπιστημίων κατά τις εργάσιμες μέρες. Τα κουπόνια παραδίδονται στους δικαιούχους φοιτητές στην αρχή κάθε εξαμήνου από το Γραφείο Φοιτητικής Ζωής και Γραφείο Κοινωνικής Στήριξης & Ευημερίας αντίστοιχα.
Επιδόματα Κρατικού Φοιτητικού Πακέτου: Τα επιδόματα του ΚΦΠ παραχωρούνται από την κυπριακή κυβέρνηση υπό μορφή επιδομάτων προς οικονομική ενίσχυση όλων των προπτυχιακών φοιτητών του Πανεπιστημίου Κύπρου και του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου, οι οποίοι προέρχονται από χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αντιμετωπίζουν κοινωνικο-οικονομικά προβλήματα. Αναλυτικότερα τα ετήσια επιδόματα περιλαμβάνουν τα εξής: επιδότηση ενοικίου μέχρι 2.100 ευρώ, επιδότηση αγοράς πανεπιστημιακών βιβλίων μέχρι 500 ευρώ και επιδότηση αγοράς ηλεκτρονικού υπολογιστή μέχρι 500 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται: Υπηρεσία Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Κύπρου, Λεωφόρος Πανεπιστημίου 1, Πανεπιστημιούπολη, Λευκωσία, τηλ.: 00357 22894021, φαξ: 00357 22894463 και στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο fm(ΑΤ)ucy.ac.cy.
Γραφείο Σταδιοδρομίας της Υπηρεσίας Σπουδών
Το Γραφείο Σταδιοδρομίας αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των φοιτητών του Πανεπιστημίου Κύπρου, της αγοράς εργασίας και των μεταπτυχιακών σπουδών. Σκοπός της υπηρεσίας αυτής είναι η πληροφόρηση των φοιτητών και αποφοίτων του ΠΚ για τις κενές θέσεις εργασίας που υπάρχουν και σχετίζονται με το αντικείμενο των σπουδών τους, στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα. Η ενημέρωση αυτή γίνεται στο γραφείο με την επίσκεψη του ενδιαφερομένου, μέσω ανακοινώσεων που αναρτώνται στους πίνακες, στην ιστοσελίδα του Γραφείου, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με μαζικές αποστολές e-mails για τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας, καθώς και μέσω του ενημερωτικού δελτίου «Καριέρα & Σπουδές», που εκδίδει το Γραφείο κάθε 15ήμερο. Το Γραφείο διοργανώνει, επίσης, «Ημέρες Σταδιοδρομίας», ημερίδες, σεμινάρια, εργαστήρια και παρουσιάσεις εργοδοτών, σε μια προσπάθεια να συνδέσει το επιστημονικό ανθρώπινο δυναμικό με την αγορά εργασίας.
Σχολές και Τμήματα του Πανεπιστημίου Κύπρου
Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών
  • Τμήμα Αγγλικών Σπουδών
  • Τμήμα Γαλλικών Σπουδών και Σύγχρονων Γλωσσών
  • Τμήμα Τουρκικών και Μεσανατολικών Σπουδών
  • Κέντρο Γλωσσών
Σχολή Θετικών και Εφαρμοσμένων Επιστημών
  • Τμήμα Βιολογικών Επιστημών
  • Τμήμα Χημείας
  • Τμήμα Πληροφορικής
  • Τμήμα Μαθηματικών και Στατιστικής
  • Τμήμα Φυσικής
  • Κέντρο Ερευνών Μοριακής Ιατρικής
  • Ωκεανογραφικό Κέντρο
Σχολή Κοινωνικών Επιστημών και Επιστημών Αγωγής
  • Τμήμα Επιστημών της Αγωγής
  • Τμήμα Νομικής
  • Τμήμα Ψυχολογίας
  • Τμήμα Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
  • Κέντρο Εφαρμοσμένης Νευροεπιστήμης
Σχολή Οικονομικών Επιστημών και Διοίκησης
  • Τμήμα Οικονομικών
  • Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Διοίκησης Επιχειρήσεων
  • Ερευνητική Μονάδα Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Μελετών
  • Κέντρο Οικονομικών Ερευνών
Πολυτεχνική Σχολή
  • Τμήμα Αρχιτεκτονικής
  • Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος
  • Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών
  • Τμήμα Μηχανικών Μηχανολογίας και Κατασκευαστικής
  • Ερευνητική Μονάδα Νανοτεχνολογίας
  • Ερευνητικό Κέντρο Τεχνολογίας Ευφυών Συστημάτων και Δικτύων - «Κοίος»
Φιλοσοφική Σχολή
  • Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών
  • Σχολείο Ελληνικής Γλώσσας
  • Τμήμα Κλασικών Σπουδών και Φιλοσοφίας
  • Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας
  • Ερευνητική Μονάδα Αρχαιολογίας
Η στέγαση των φοιτητών
Το Πανεπιστήμιο Κύπρου διαθέτει φοιτητική εστία δυναμικότητας 208 δωματίων, στην πανεπιστημιούπολη. Συνολικά σαράντα (40) δωμάτια κατανέμονται σε Ελλαδίτες και Έλληνες της διασποράς προπτυχιακούς κα μεταπτυχιακούς φοιτητές του Πανεπιστημίου Κύπρου. Είκοσι δύο (22) από αυτά κατανέμονται σε πρωτοετείς προπτυχιακούς Ελλαδίτες και Έλληνες της Διασποράς (20 σε Ελλαδίτες πρωτοετείς της α' κατανομής και 2 σε Ελλαδίτες πρωτοετείς της β' κατανομής). Η κατανομή γίνεται με βάση καθορισμένα κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια. Ενδεικτικά το ενοίκιο για δωμάτιο της φοιτητικής εστίας κυμαίνεται μεταξύ 102-136 ευρώ μηνιαίως. Λόγω του περιορισμένου αριθμού δωματίων, το Γραφείο Στέγασης της Υπηρεσίας Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Κύπρου ετοιμάζει παράλληλα κατάλογο με ανακοινώσεις για ιδιωτικά διαμερίσματα/οικίες προς ενοικίαση.
Το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου διαχειρίζεται αριθμό διαμερισμάτων/δωματίων σε αυτοτελή κτίρια που λειτουργούν ως μικρές φοιτητικές εστίες, τα οποία διαθέτει σε επιδοτημένες τιμές στους φοιτητές με βάση κοινωνικο-οικονομικά κριτήρια. Αριθμός διαμερισμάτων/δωματίων διατίθεται ειδικά σε πρωτοετείς προπτυχιακούς φοιτητές από Ελλάδα. Ενδεικτικά το ενοίκιο ανέρχεται σε 130-220 ευρώ τον μήνα. Παράλληλα, το Γραφείο Στέγασης παρέχει διευκολύνσεις στους πρωτοετείς φοιτητές από το εξωτερικό, και ειδικότερα από την Ελλάδα, για την εξεύρεση κατοικίας σε διαμερίσματα/οικίες που προσφέρονται από ιδιώτες προς ενοικίαση. Όσοι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί πρωτοετείς φοιτητές ενδιαφέρονται για διαμονή στη φοιτητική εστία του Πανεπιστημίου Κύπρου ή του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου μπορούν να υποβάλουν σχετική αίτηση στο Γραφείο Στέγασης του κάθε πανεπιστημίου, εντός πέντε εργάσιμων ημερών από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της διαδικασίας εισδοχής στα πανεπιστήμια της Κύπρου. Σημειώνεται ότι για διαμονή στη φοιτητική εστία του Πανεπιστημίου Κύπρου για τους Ελλαδίτες προπτυχιακούς πρωτοετείς φοιτητές της 2ης και 3ης κατανομής, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν σχετική αίτηση στο Γραφείο Στέγασης εντός 2 εργάσιμων ημερών από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισδοχής όλων των κατανομών στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Έντυπα αιτήσεων μπορείτε να βρείτε στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις www.ucy.ac.cy/fmweb/Stegasis.htm καιwww.cut.ac.cy/studies.
ΝΙΚΟΛΙΤΣΑ ΤΡΙΓΚΑ

Ξενόγλωσσες φιλολογίες: Συνωστισμός για τα τμήματα Αγγλικής Φιλολογίας

Στα τμήματα του 1ου επιστημονικού πεδίου περιλαμβάνονται και οι ξενόγλωσσες φιλολογίες. Πρόκειται για τμήματα που απαιτούν εξέταση σε μια ξένη γλώσσα ανάλογα με τη σχολή που θα επιλέξει ο υποψήφιος.  Η δημοφιλέστερη επιλογή των μαθητών είναι τα τμήματα Αγγλικής Φιλολογίας (Αθήνα – Θεσσαλονίκη) που συγκεντρώσαν πέρυσι 2461 πρώτες προτιμήσεις. Αντίθετα μικρότερο ήταν το ενδιαφέρον για τα τμήματα Γερμανικής, Γαλλικής, Ιταλικής και Ισπανικής Φιλολογίας.

Τμήματα και βάσεις εισαγωγής
Στον ακόλουθο πίνακα παρουσιάζονται όλα τα τμήματα ξενόγλωσσων φιλολογιών καθώς και οι βάσεις εισαγωγής για να έχουν μια εικόνα οι μαθητές που ενδιαφέρονται γι αυτά προτού προχωρήσουν στη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου.
Τμήμα
Βάση   εισαγωγής
1η   επιλογή
ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ

19709

1145
ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΚΗΣ

20244

1316
ΓΕPΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ

13397

200
ΓΕPΜΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

15927

301
ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ

11928

220
ΓΑΛΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

11143

69
ΙΤΑΛΙΚΗΣ    ΓΛΩΣΣΑΣ  ΚΑΙ  ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

6580

69
ΙΤΑΛΙΚΗΣ  ΓΛΩΣΣΑΣ   & ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ

9507

81
ΙΣΠΑΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ & ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ

10991

141
Ειδικό μάθημα και μόρια εισαγωγής
Από τον πιο πάνω  πίνακα θα διαπιστώσει κανείς ότι το τμήμα Αγγλικής Φιλολογίας στη Θεσσαλονίκη είχε βάση εισαγωγής 20244 μόρια. Πολλοί θα αναρωτηθούν πώς είναι δυνατόν ή ότι πρόκειται για λάθος.  Αυτό που οφείλουν να γνωρίζουν οι μαθητές που ενδιαφέρονται για τις ξένες φιλολογίες είναι ότι το άριστα είναι τα 24.000 μόρια. 20.000 μόρια από τα μαθήματα γενικής παιδείας και 4.000 μόρια από το ειδικό μάθημα της ξένης γλώσσας.. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η επίτευξη της βαθμολογικής βάσης του 10 στη ξένη γλώσσα. Ακόμα και αν ένας υποψήφιος έχει συγκεντρώσει 14000 μόρια και επιθυμεί να εισαχθεί στο τμήμα της Ιταλικής φιλολογίας στη Θεσσαλονίκη που έχει βάσει 6580 μόρια δεν θα τα καταφέρει αν δεν γράψει τουλάχιστον 10 στα Ιταλικά.
Επαγγελματικές προοπτικές
Ο κύριος χώρος απορρόφησης των αποφοίτων των ξενόγλωσσων φιλολογιών είναι η εκπαίδευση. Μπορούν να εργαστούν σε δημόσια και ιδιωτικά σχολεία, σε φροντιστήρια, να ανοίξουν το δικό τους φροντιστήριο, σε επιχειρήσεις που ζητούν άτομα με άριστη γνώση μιας ξένης γλώσσας (αγγλικά, γαλλικά κλπ), σε φορείς του δημοσίου, εκδοτικούς οίκους, διεθνείς οργανισμούς, ΜΜΕ. Τις περισσότερες πιθανότητες εύρεσης εργασίας τις έχουν οι απόφοιτοι της Αγγλικής φιλολογίας και ακολουθούν οι απόφοιτοι της Γερμανικής Φιλολογίας.
Προβλήματα
Στον ιδιωτικό τομέα υπάρχει έντονος ανταγωνισμός από άτομα που κατέχουν ένα πτυχίο μιας ξένης γλώσσας. Το πτυχίο αυτό, πχ proficiency Michigan,    τους δίνει το δικαίωμα εργασίας σε φροντιστήρια όμως δεν έχουν το δικαίωμα να ανοίξουν φροντιστήριο ξένων γλωσσών. Φυσικά δεν έχουν πρόσβαση στη δημόσια εκπαίδευση.
Απορρόφηση σε δημόσια σχολεία. Μηδενικές προσλήψεις
Δραστικά έχουν περιοριστεί οι προσλήψεις μόνιμων εκπαιδευτικών ξένων φιλολογιών στα δημόσια σχολεία. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το προηγούμενο σχολικό έτος κανείς δεν διορίστηκε στα δημόσια σχολεία. Η κατάσταση αναμένεται να επιδεινωθεί περαιτέρω μετά την αύξηση του ωραρίου. Ίσως όσοι επιλέξουν τις ξενόγλωσσες φιλολογίες θα πρέπει να ξεχάσουν τον πολυπόθητο διορισμό. Ακόμα και οι θέσεις των αναπληρωτών εκπαιδευτικών έχουν περιοριστεί. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε ότι το 2012-2013 στην αθμια εκπαίδευση δεν διορίστηκαν αναπληρωτές γερμανικής γλώσσας όπως συνέβαινε στο παρελθόν.

Σχολικό   έτος
Αριθμός   μόνιμων διορισμών
Ειδικότητα
2012-2013
0
Αγγλικής   φιλολογίας
0
Γαλλικής   φιλολογίας
0
Γερμανικής   φιλολογίας

Ιταλικής   φιλολογίας

Ειδικότητες στην εκπαίδευση
ΠΕ05 Γαλλικής γλώσσας, ΠΕ06 Αγγλικής Γλώσσας, ΠΕ07 Γερμανικής γλώσσας, ΠΕ34 Ιταλικής γλώσσας, ΠΕ40 Ισπανικής γλώσσας.
Αριθμός εγγεραμμένων αναπληρωτών στους πίνακες του Υπουργείου Παιδείας
Ειδικότητα
Αριθμός αναπληρωτών
Ισπανικής    φιλολογίας
150
Ιταλικής φιλολογίας
510
Γαλλικής φιλολογίας
1810
Γερμανικής φιλολογίας
1299
Αγγλικής φιλολογίας
3333
Σύνολο
7102

Καλόγηρος Βασίλειος
Υπ.διδάκτωρ Π.Θ
Επιστημονικός υπεύθυνος EMPLOY

20 τμήματα που σε οδηγούν στο επάγγελμα του φιλολόγου.



Οι σχολές της Φιλολογίας προσελκύουν το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότερους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης. Η αύξηση αυτή ερμηνεύεται έως ένα βαθμό από το γεγονός ότι τα παιδαγωγικά τμήματα δημοτικής εκπαίδευσης δεν προσφέρουν τον άμεσο διορισμό που προσέφεραν κατά το παρελθόν. Επίσης δεν είναι λίγοι οι μαθητές που στρέφονται προς τις φιλολογίες γιατί βλέπουν τους φιλολόγους να δουλεύουν σε φροντιστήρια, να παραδίδουν ιδιαίτερα μαθήματα. Παρακάτω παρουσιάζουμε πολύτιμες πληροφορίες για την εργασιακή κατάσταση των φιλολόγων.


Τμήματα Φιλολογίας
Ο κατεξοχήν χώρος εργασίας των φιλολόγων είναι η εκπαίδευση. Συγκεκριμένα οι απόφοιτοι φιλολογικών τμημάτων εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ02. Αυτό που πρέπει να ξέρουν οι μαθητές είναι ότι στον κλάδο των φιλολόγων εντάσσονται οι απόφοιτοι 20 τμημάτων όπως μπορεί να διαπιστώσει κανείς από τον πίνακα που παραθέτουμε.

Τμήμα
Βάση εισαγωγής
  1. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
17781
  1. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
17745
  1. ΙΣΤΟPΙΑΣ & ΑPΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
17074
  1. ΦΙΛ/ΦΙΑΣ- ΠΑΙΔ/ΚΗΣ & ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ
16661
  1. ΙΣΤΟPΙΑΣ & ΑPΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
16524
  1. ΦΙΛ/ΦΙΑΣ-ΠΑΙΔ/ΚΗΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
16432
  1. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
15861
  1. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΠΑΤΡΑΣ
15845
  1. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)
15114
  1. ΦΙΛ/ΦΙΑΣ ΠΑΙΔ/ΓΙΚΗΣ & ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ   ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
14821
  1. ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ)
14600
  1. ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΡΧΑΙΟΛ &  ΚΟΙΝΩΝ. ΑΝΘΡΩΠΟΛ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ(ΒΟΛΟΣ)
14551
  1. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ (ΚΑΛΑΜΑΤΑ)
14509
  1. ΙΣΤΟPΙΑΣ & ΑPΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
14234
  1. ΙΣΤΟPΙΑΣ & ΑPΧΑΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ)
13402
  1. ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΠΑΤΡΑΣ
13387
  1. ΙΣΤΟΡ. ΑΡΧ.& ΔΙΑΧ. ΠΟΛ/ΚΩΝ ΑΓΑΘΩΝ ΠΕΛ/ΣΟΥ(ΚΑΛΑΜΑΤΑ)
13036
  1. ΙΣΤΟPΙΑΣ & ΕΘΝΟΛΟΓΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ (ΚΟΜΟΤΗΝΗ)
12723
  1. ΦΙΛ/ΦΙΚΩΝ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ  ΚΡΗΤΗΣ(ΡΕΘΥΜΝΟ)
12553
  1. ΙΣΤΟPΙΑΣ  ΙΟΝΙΟΥ (ΚΕΡΚΥΡΑ)
12306


Προσοχή στα ακόλουθα τμήματα

Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Οι απόφοιτοι των τμημάτων Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας ακόμα και αν επιλέξουν την κατεύθυνση της ψυχολογίας δεν μπορούν να αποκτήσουν επαγγελματικά δικαιώματα ψυχολόγου.

Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Οι απόφοιτοι του τμήματος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας ανάλογα με την κατεύθυνση που θα επιλέξουν μπορούν να εργαστούν ως φιλόλογοι- αρχαιολόγοι ή ως κοινωνιολόγοι. Με την επιλογή των κατευθύνσεων ιστορίας ή αρχαιολογίας εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ02 φιλολόγων, ενώ με την επιλογή της κατεύθυνσης Κοινωνικής Ανθρωπολογίας εντάσσονται στον κλάδο ΠΕ10 κοινωνιολόγων. Επίσης σε παλιότερη προκήρυξη του ΑΣΕΠ οι απόφοιτοι της κατεύθυνσης Κοινωνικής Ανθρωπολογίας εντάσσονταν στον κλάδο ΠΕ Εθνολόγων-Λαογράφων.

Ιστορίας – Εθνολογίας
Όσοι επιλέξουν το τμήμα του ΔΠΘ και συγκεκριμένα την κατεύθυνση της Εθνολογίας μπορούν να ενταχθούν και στον κλάδο των Εθνολόγων- Λαογράφων. Το δικαίωμα ένταξης σε αυτόν τον κλάδο το έχουν και απόφοιτοι φιλοσοφικών σχολών που  με μεταπτυχιακό  σε εθνολογία, λαογραφία ή κοινωνική ανθρωπολογία

Επαγγελματικά δικαιώματα
Φιλολογίας
Οι απόφοιτοι των τμημάτων φιλολογίας μπορούν να εργαστούν στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Επίσης μπορούν να εργαστούν σε εκδοτικούς οίκους, μέσα μαζικής ενημέρωσης, πολιτιστικούς οργανισμούς, βιβλιοθήκες, ερευνητικά κέντρα, μουσεία.

Ιστορίας Αρχαιολογίας
Οι απόφοιτοι των τμημάτων Ιστορίας – Αρχαιολογίας μπορούν να εργαστούν στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, σε αρχαιολογικές υπηρεσίες, μουσεία, πινακοθήκες, βιβλιοθήκες, αρχαιολογικούς χώρους.

Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας
Μπορούν να εργαστούν στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Παράλληλα αν έχουν μεταπτυχιακό στη θεραπεία του λόγου μπορούν να εργαστούν σε σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής εντασσόμενοι στον κλάδο ΠΕ21. Επίσης με μεταπτυχιακό στον επαγγελματικό προσανατολισμό των τυφλών ή στην κινητικότητα των τυφλών ή στη νοηματική γλώσσα των κωφών μπορούν να εργαστούν ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι στην ειδική αγωγή (κλάδος ΠΕ31). Το δικαίωμα της ένταξης στον κλάδο ΠΕ31 το έχουν και οι απόφοιτοι του τμήματος Φιλοσοφίας και Κοινωνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Ανεργία. Περισσότεροι από  16000 φιλόλογοι περιμένουν διορισμό. 5012 μαθητές εισήχθησαν το 2012 στα φιλολογικά τμήματα
για να διαβάσετε  ολόκληρο το άρθρο πατήστε  εδώ
πηγή : http://www.news.gr/

26 Μαΐου 2013

Το νησί...Μάνου Χατζιδάκι

Μια φορά κι έναν καιρό, υπήρχε ένα νησί στο οποίο ζούσαν όλα τα συναισθήματα. Εκεί ζούσαν η Ευτυχία, η Λύπη, η Γνώση, η Αγάπη και όλα τα άλλα συναισθήματα. 


Μια μέρα έμαθαν ότι το νησί τους θα βούλιαζε και έτσι όλοι επισκεύασαν τις βάρκες τους και άρχισαν να φεύγουν. 

Η Αγάπη ήταν η μόνη που έμεινε πίσω. Ήθελε να αντέξει μέχρι την τελευταία στιγμή. Όταν το νησί άρχισε να βυθίζεται, η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια. 

Βλέπει τον Πλούτο που περνούσε με μια λαμπερή θαλαμηγό. Η Αγάπη τον ρωτάει: «Πλούτε, μπορείς να με πάρεις μαζί σου;», «Όχι, δεν μπορώ» απάντησε ο Πλούτος. «Έχω ασήμι και χρυσάφι στο σκάφος μου και δεν υπάρχει χώρος για σένα». 

Η Αγάπη τότε αποφάσισε να ζητήσει βοήθεια από την Αλαζονεία που επίσης περνούσε από μπροστά της σε ένα πανέμορφο σκάφος. «Σε παρακαλώ βοήθησέ με» είπε η Αγάπη. «Δεν μπορώ να σε βοηθήσω Αγάπη. Είσαι μούσκεμα και θα μου χαλάσεις το όμορφο σκάφος μου» της απάντησε η Αλαζονεία. 

Η Λύπη ήταν πιο πέρα και έτσι η Αγάπη αποφάσισε να ζητήσει από αυτή βοήθεια. «Λύπη άφησέ με να έρθω μαζί σου». «Ω Αγάπη, είμαι τόσο λυπημένη που θέλω να μείνω μόνη μου» είπε η Λύπη. 

Η Ευτυχία πέρασε μπροστά από την Αγάπη αλλά και αυτή δεν της έδωσε σημασία. Ήταν τόσο ευτυχισμένη, που ούτε καν άκουσε την Αγάπη να ζητά βοήθεια. 

Ξαφνικά ακούστηκε μια φωνή: «Αγάπη, έλα προς τα εδώ! Θα σε πάρω εγώ μαζί μου!». Ήταν ένας πολύ ηλικιωμένος κύριος που η Αγάπη δεν γνώριζε, αλλά ήταν γεμάτη από τέτοια ευγνωμοσύνη, που ξέχασε να ρωτήσει το όνομά του. Όταν έφτασαν στην στεριά ο κύριος έφυγε και πήγε στο δρόμο του. 

Η Αγάπη γνωρίζοντας πόσα χρωστούσε στον κύριο που τη βοήθησε, ρώτησε την Γνώση: «Γνώση, ποιος με βοήθησε»; «Ο Χρόνος» της απάντησε η Γνώση. «Ο Χρόνος;;» ρώτησε η Αγάπη. «Γιατί με βοήθησε o Χρόνος;» 

Τότε η Γνώση χαμογέλασε και με βαθιά σοφία της είπε: «Μόνο ο Χρόνος μπορεί να καταλάβει πόσο μεγάλη σημασία έχει η Αγάπη». 


Μάνος Χατζιδάκις 

18 Μαΐου 2013

Θέματα Παγκύπριων Εξετάσεων στα Νέα Ελληνικά 2013

Η άποψη της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων για τη Νεοελληνική Γλώσσα

  Το κείμενο που δόθηκε στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας είναι απόσπασμα(σε διασκευή) από το βιβλίο του Γ. Γραμματικάκη, Ένας Αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, β έκδοση, 2013). Εντάσσεται στην εξεταστέα ύλη και ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του μαθήματος. 

Α. Το κείμενο εστιάζει στα μεγάλα προβλήματα που δημιούργησε ο άνθρωπος στη Γη με την αλόγιστη και υπερφίαλη συμπεριφορά του και τονίζει την ανάγκη της παιδείας και της ανθρώπινης επικοινωνίας για την επίλυση των προβλημάτων αυτών. Αναλυτικότερα, εκτιμά ότι η αναζήτηση βοήθειας από άλλους πλανήτες είναι ουτοπική και αναφέρεται στις καταστροφές του φυσικού περιβάλλοντος, στους πολέμους, στη θεοποίηση των υλικών αγαθών και στις κοινωνικές ανισότητες. Υποστηρίζει ότι το χρέος του Ανθρώπου είναι να σεβαστεί την επίγεια ζωή και να καταβάλει προσπάθειες για την ενίσχυση της παιδείας, καθώς και της ουσιαστικής επικοινωνίας, την οποία η ανάπτυξη της Τεχνολογίας δεν εξασφαλίζει απολύτως. Στόχος του πρέπει να είναι η καταπολέμηση της επικίνδυνης και απάνθρωπης μοναξιάς του• αυτό θα του επιτρέψει να αναδείξει τη μοναδικότητά του και να αντιμετωπίσει τα προβλήματά του. 


Β.1.Απαιτείται σχολιασμός της άποψης ότι η ανάπτυξη των ποικίλων ηλεκτρονικών μέσων όχι μόνο δεν καταργεί την ανθρώπινη μοναξιά και αποξένωση αλλά και τις επιτείνει.

Β.2.α) Η δομή της παραγράφου είναι σαφής. Διακρίνονται καθαρά η θεματική πρόταση («Αποκαλύπτεται [..] υπόσταση), τα σχόλια/λεπτομέρειες («Από τη μια [..] των συμφερόντων του») και η κατακλείδα («Η υπερφίαλη αυτή στάση [..] υπάρξεως»). 

β) Ζητούνται 4 παραδείγματα μεταφορικής χρήσης του λόγου. Στο κείμενο υπάρχουν αρκετά σχετικά παραδείγματα, π.χ. «το διανοητικό παιγνίδι», «η ζωή ανθίζει», «γέννησε αριστουργήματα», «χέρι βοηθείας και παρηγοριάς από τους πλανήτες» κ.ά.

Β.3α. Συνώνυμα (ενδεικτικά): συγχρόνως, δημιούργησε, νιώσει, αυξάνουν, άπονη. 

Β.3β. Αντώνυμα (ενδεικτικά): ουσιαστική, εξαφανίζεται, εφικτή, αραιώνει, χαμηλά. 

Β4.α. Το ερωτηματικό στο τέλος της δεύτερης περιόδου της πρώτης παραγράφου διεγείρει εξαρχής το ενδιαφέρον του αναγνώστη και τον προβληματίζει με αμεσότερο τρόπο.
Οι παύλες στην τελευταία περίοδο της πρώτης παραγράφου περιλαμβάνουν μια παράλληλη σημαντική σκέψη του γράφοντος που δεν πρέπει να παραλειφθεί. 

Β4.β. Παθητική σύνταξη: Από την άλλη, από τον ίδιο τον άνθρωπο σφραγίζεται η ιστορική πορεία του με πολέμους και αγριότητες, θεοποιούνται τα υλικά αγαθά και συντηρούνται η αδικία και οι ανισότητες. 

Γ. Στην παραγωγή λόγου ζητείται η σύνθεση άρθρου. Επομένως, καταρχάς πρέπει οι μαθητές να γράψουν έναν τίτλο. Τα δύο ζητούμενα του θέματος είναι σαφή και οι μαθητές μπορούν να αντλήσουν αρκετά στοιχεία από το κείμενο για την ανάπτυξή τους. Ενδεικτικά, στο πρώτο ζητούμενο πρέπει να γίνουν αναφορές στις καταστροφές που έχει υποστεί το περιβάλλον από την αλόγιστη και ανεύθυνη δραστηριότητα του ανθρώπου (π.χ. καταστροφή όζοντος, πυρηνικά απόβλητα, μόλυνση, ρύπανση κ.ά.) και στο δεύτερο να προταθούν δράσεις , σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο, οι οποίες μπορούν να αποκαταστήσουν τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον (παιδεία, αποφυγή υπερκατανάλωσης, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, θέσπιση και αυστηρή εφαρμογή μέτρων προστασίας του κ.ά.).

17 Μαΐου 2013

Το Θέμα των πανελλαδικών στη γλώσσα 2013

Ενδιαφέρον, επίκαιρο και σαφές μπορεί να χαρακτηριστεί το απόσπασμα του Γιώργη Γραμματικάκη «Ενας αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής» που δόθηκε στο μάθημα της γλώσσας. Εύστοχο και ξεκάθαρο το θέμα που ζητήθηκε από τους μαθητές, ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα τους. Δεν παρουσίαζε δυσκολίες και οι μαθητές μπορούσαν εύκολα να το προσεγγίσουν. (από την περιγραφή του βιβλίου) H συμπόρευσή του όμως με τον αναγνώστη θα επιτρέψει στον αστρολάβο και μια διαφορετική περιήγηση. Εκείνην στον κόσμο του ανθρώπου και της Ζωής του. Πρώτα θα προσπαθήσει να ανιχνεύσει την οδυνηρή κρίση που κρατά σήμερα δέσμια την Ελλάδα· και να εντοπίσει, στην πρόσφατη πορεία της, τις αιτίες των σημερινών δεινών, αλλά και τα επιτεύγματά της. Την περιήγηση θα ολοκληρώσει -με τη συμπόρευση του αναγνώστη, πάντοτε- μια ματιά στον σύγχρονο άνθρωπο και τη μοίρα του· που αισθάνεται μετέωρος ανάμεσα στην εκρηκτική ανάπτυξη της τεχνολογίας και την κυριαρχία ενός οικονομικού συστήματος με ανάλγητο πρόσωπο.